תכנון אסטרטגי נכון עבור עסק בהקמה, להצלחה מקסימלית

תכנון אסטרטגי

ניווט מהיר במאמר

עסקים חדשים קמים בכל יום, במטרה להצליח כמה שיותר, להתפתח ולהתקדם. אלא שהמציאות מראה שכמו שעסקים חדשים קמים, ככה הם גם נעלמים, לא בשל מקצועיות לקויה או חוסר כישרון, אלא בגלל תכנון אסטרטגי לקוי או כזה שלא בוצע כלל. לא משנה באיזה תחום העסק העתידי שלכם יעסוק, חשוב מאוד כי תתכוננו לעולם העסקי הכה תובעני ותחרותי באמצעות אסטרטגיה מתאימה. כיצד עושים זאת? מייד תבינו.

תכנון אסטרטגיה או בניית אסטרטגיה לעסק – בשביל מה זה טוב?

שערו לעצמכם צבא שיוצא לקרב ללא הכרת יכולות האויב, ללא תכנון אלטרנטיבות כתוצאה מבלת"מים וללא תוכנית מסודרת. סביר להניח שהדבר יסתיים בתבוסה ידועה מראש. כך גם במקרה של עולם העסקים שמהווה זירת מלחמה לכל דבר אל מול המתחרים, כך שהכנה לא נכונה עלולה להשאיר אתכם הרחק מהמתחרים או להפוך אתכם ללא רלוונטיים. בהקמת עסק חדש אין מקום לסיכונים. בניית אסטרטגיה מתאימה תספק לכם קווים מנחים שיעזרו לכם להפיק את המקסימום מהכישרון והיכולות שלכם ותראה לכם את תוואי הדרך. כמובן שגם מזל הוא חלק בלי נפרד מכל הצלחה עסקית, אך הבסיס המרכזי בדרך להצלחה הוא תכנון אסטרטגי מושכל שכולל ביצוע פעולות חכמות, מחושבות וידועות מראש.

 

בניית אסטרטגיה עסקית – רק עם המומחים

הטיפ הראשון והחשוב ביותר שאנחנו יכולים לתת לכם, הוא לפנות כמה שיותר מוקדם אל חברה שמתמחה במתן ייעוץ ותכנון אסטרטגיים לבעלי עסקים. בניית אסטרטגיה עסקית על ידי חברה שכזאת או איש יחסי ציבור תאפשר לכם כניסה חלקה יותר לעולם העסקים, כך שתדעו בדיוק לקראת מה אתם הולכים. העדיפות היא לבחור בחברה שמתמחה בגיבוש תוכניות אסטרטגיות לעסקים בתחום העיסוק שלכם.

 

כיצד בונים תוכנית אסטרטגית?

תכנון אסטרטגי דרך חברה מקצועית לוקח בחשבון מספר היבטים:

  • ניתוח – היועץ האסטרטגי יבצע ניתוח מעמיק לגבי כל ה- 'שחקנים' שאמורים להיות המעורבים בעסק החדש שלכם. השחקן הראשי הוא כמובן אתם כבעלים ומנהלים (היועץ יאפיין לפרטי פרטים את סוג העסק שלכם ומטרותיו) ולאחר מכן מגיעים השחקנים הנוספים שהם המתחרים והסביבה העסקית עצמה (הניתוח יאפשר לזהות חולשות אצל מתחרים, אפשרויות לשיתופי פעולה ועוד). רק תוכנית אסטרטגית שתכלול ניתוח מעמיק שכזה תאפשר לכם להכיר את יכולותיכם, את המתחרים שלכם ואת ציבור הלקוחות הפוטנציאלי בצורה הטובה ביותר. כך תוכלו לפרוץ לשוק בצורה מושכלת בהרבה.
  • פריצה – רושם ראשוני קשה מאוד לשנות, ועל כן חלק מרכזי מהתוכנית האסטרטגית מתעסק בדרך בה תפרצו לשוק. האם תמתגו את עצמכם כעסק משפחתי קטן? או שמא כחברת ענק שמעוניינת לפרוץ גם לחו"ל? איזה קהל יעד מעניין אתכם? צעירים או מבוגרים? האם אתם מעוניינים לשדר קלילות או רצינות? התוכנית אסטרטגית אמורה לכלול לא רק את הקונספט אלא גם את האמצעים, היכן תפרסמו בדיוק ומתי? וכל זאת ע"פ לוחות זמנים מפורטים ומדויקים.
  • חלופות – תכנון אסטרטגי נכון נועד להכין אתכם גם לקראת שינויים שעלולים לצוץ. לא תמיד הכל הולך כמתוכנן ויש להיערך לכך בהתאם. התוכנית האסטרטגית תפרט את כל הפעולות שיש לנקוט (ומתי לנקוט בהן) כאשר מתרחשים שינויים לא צפויים. למשל, מה עושים במקרה שספק כלשהו שלכם פושט את הרגל וצריך לחפש חלופה ולהתנתק ממנו גם מבחינה תדמיתית.

תכנון אסטרטגי לעסק בהקמה

אסטרטגיית בידול – הבדילו את עצמכם מכל השאר

חלק מרכזי מקביעת התוכנית האסטרטגית כולל גם חלק של אסטרטגיית בידול שמטרתו להדגיש את היתרונות שלכם אל מול המתחרים. בשלב זה תחליטו יחד עם היועץ מהי האג'נדה שלכם – האם אתם מספקים מוצר ייחודי שהופך אתכם לחברה הכי איכותית בעיר?  או שאולי אתם בכלל רוצים לשווק את עצמכם כזולים ביותר בתחום או כמהירים ביותר מבחינת זמן האספקה? רק תכנון אסטרטגי נכון יוכל להבדיל אתכם בצורה שאתם מחפשים, כמובן תוך התייחסות למאפייני המתחרים ואופי התחום המקצועי בו אתם פועלים.

 

תכנון אסטרטגי ותכנית אסטרטגית לדוגמא

כשבאים עם חברת pr במגע, כמו זו שלנו – חגי פינגולד, כדאי להתבונן בתוכניות אסטרטגיות של עסקים דומים לשלכם ולדעת מה מצפה לכם, כלומר, להתרשם מסוג של תכנית אסטרטגית לדוגמא מקרוב טרם תחילת העבודה המשותפת. בהצלחה!

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Email

מאמרים נוספים שיעניינו אותך