אחת הפעולות החשובות ביותר של כל עסק שעומד להיפתח היא בניית אסטרטגיה שיווקית מסודרת. הדבר נועד למקסם את יכולות העסק מבחינת החדירה לתודעת הציבור, וללא תכנון אסטרטגי נכון העסק יתקשה, יבצע טעויות גורליות ובסופו של ידבר יישאר אחרי המתחרים. כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית מנצחת? מייד תבינו.
יועץ אסטרטגי שיווקי – לא בונים אסטרטגיה שיווקית בלעדיו
הדרך לבניית אסטרטגיה שיווקית מנצחת מתחילה בהתקשרות עם ייעוץ אסטרטגי על ידי יועץ שמתמחה בתחום השיווק. איש מקצוע זה ידאג לאפיין את כל ההיבטים הקשורים לעסק שלכם (תחום מקצועי, גודל העסק, מתחרים, ספקים ועוד) ובהתאם לזאת יוכל לקבוע אסטרטגיה שיווקית מתאימה שתקל עליכם את הכניסה לשוק ותכיר אתכם לאינספור לקוחות פוטנציאליים. ישנם כמה מודלים שהיועץ השיווקי יכול להשתמש בהם לשם בניית התוכנית והם נשענים על נתוני העסק ואופי התחום. המודלים השימושיים ביותר הם SWOT (מודל שלוקח בחשבון את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והסיכונים) ו- PEST (מודל כלכלי-אקונומי-חברתי) שמספקים תמונת מצב די טובה לגבי דרכי השיווק המתאימות ביותר לארגון בזמן נתון עם הסתכלות קדימה.
בניית אסטרטגיה שיווקית – המטרות שצריך להתייחס אליהן
ישנן מספר מטרות שיש להתייחס אליהן במהלך בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק מסויים:
- ניראות רצויה – עליכם להגדיר ליועץ כיצד אתם מעוניינים להיות ממותגים בעיני הציבור – כעסק משפחתי ואינטימי או כעסק שמתכוון לפרוץ גבולות עם הזמן, כעסק קליל ומגניב או כזה רציני ורישמי.
- פנייה לקהל יעד מסויים – יש הבדל משמעותי באופי הפנייה ללקוחות פוטנציאליים כאשר מדובר על עסק שפונה לילדים ונוער לבין כזה שאמור להעניק שירות לאנשים יותר מבוססים ולבעלי מקצוע למיניהם.
- בידול אסטרטגי – זוהי אחת המטרות המרכזיות של כל תכנית אסטרטגיה שיווקית. עליכם להחליט מה יבדיל אתכם משאר נותני השירות בתחום שלכם. מהבחינה הזו ניתן לבחור באינספור אפשרויות כגון מחיר זול ביותר, שירות מהיר, מקצועיות, מוצרים או שירותים ייחודיים ועוד.
- ערוצי שיווק – ובסופו של דבר, בניית אסטרטגיה שיווקית צריכה להתייחס כמובן לדרכי השיווק בפועל שישיגו את שאר המטרות שציינו. מפה לאוזן, קמפיינים שיווקיים באינטרנט (פייסבוק, אינסטגרם דפי נחיתה, בלוגים), פרסומות ברדיו ובטלוויזיה, שלטי חוצות ועוד. יועץ איכותי ידע להמליץ לכם על ערוץ השיווק (או מספר ערוצים) שהכי יתאים לסוג העסק שלכם ולתדמית שאתם מעוניינים להשיג.
שלב אפיון שיתבצע בצורה טובה ומדקדקת יאפשר ליועץ להחליט (יחד איתכם) על הדרך השיווקית המתאימה לעמידה בכל מטרה ומטרה. חשוב מאוד גם לציין כי האסטרטגיה השיווקית שנקבעת בתחילת דרכו של העסק יכולה להשתנות מעת לעת בהתאם לנסיבות (למשל, כניסה של מתחרה חדש) אך בגדול, היא אמורה להיות קבועה.
אסטרטגיה שיווקית לדוגמא – המקרה של חנות נעליים
על מנת שתבינו את החשיבות של בניית אסטרטגיה שיווקית. ננסה להמחיש זאת עבורכם באמצעות אסטרטגיה שיווקית של חנות נעליים לילדים. נניח ואיש עסקים מסויים מעוניין לפתוח חנות שכזאת. הוא מעוניין לעשות זאת על הצד הטוב ביותר ולחקור את השוק בצורה מיטבית לפני ש-"יקפוץ למים". לכן הוא יפנה אל יועץ שיווקי שיבצע עבורו חקר שוק מעמיק שיכלול את כל המידע הדרוש על המתחרים, הסכנות והאתגרים שמחכים לו. בהתאם לזאת הוא יוכל להתחיל לבנות אסטרטגיה שיווקית. לדוגמא, כזאת שבה יוחלט למתג את החנות ככזאת שמוכרת את הנעליים הכי זולות באיזור.
ללא פנייה ליועץ מקצועי או משרד יחסי ציבור המתמחה בתכנון אסטרטגי, סביר להניח שהיה קשה לבעל החנות לגלות כי זוהי האסטרטגיה השיווקית המתאימה ביותר לאיזור. בהתאם למידע שיתגלה באפיון המקדים גם תתבצע הבחירה בערוץ השיווקי המתאים ביותר (למשל, פייסבוק או אינסטגרם שם מרבית הילדים פעילים) כשניתן לשנות את המיתוג או ערוץ השיווק בהתאם לרצונות של בעל החנות, למשל לפני חגים או כשרוצים לפתוח קו נעליים נוסף, למשל לנשים. בשורה התחתונה, הכל אפשרי באמצעות התקשרות עם יועץ אסטרטגי- שיווקי איכותי.