עולם בתי הקפה בישראל עבר מהפכה של ממש ב-20 השנה האחרונות, רשתות בתי הקפה נכנסו לזירה ההולכת וגועשת והזכיינים שלהן הצליחו איש במקומו לרוות נחת ולהגיע לרווחיות שהיתה מאוד גדולה בשנים הראשונות. הכל כמובן עד אשר הגיע משבר הקורונה וטרף את הקלפים, מה שהצריך ניהול משברים מקצועי. בתי קפה נסגרו כאן על ימין ועל שמאל – וכדור השלג שהחל להתגלגל תפס תאוצה לקראת הקיץ – שעתם הגדולה של בתי הקפה שניזונים, ממש כך, מאנשים הנמצאים בחופשה ומתיירים. מהי אותה אסטרטגיית שיווק לבתי קפה שהיה עליהם לאמץ?
אסטרטגיית השיווק של בתי הקפה
בהסתכלות של כל יועץ אסטרטגי על התהליך שעברו בתי הקפה בעשרות השנים האחרונות בישראל אפשר ללמוד היטב על אסטרטגיות שיווק. צריך כמובן לזכור שבכל עולם בתי הקפה שתפס תאוצה יש עדיין את אותן פינות חמד שהצליחו להתבלט מעל אחרים. איך הן עשו את זה? – בעזרת מערכת מודעת לעצמה של יחסי ציבור פשוטים, זולים, יעילים ובעיקר נקיים. הרעיון כאן הוא הייחודיות – אם תרצו אסטרטגיית האוקיינוס הכחול שהגו וו. צ'אן קים (W. Chan Kim) ורנה מאובורן (Renée Mauborgne).
מה האסטרטגיה אומרת בעצם: עסקים מסוימים לצורך העניין בתי הקפה, מתחרים זה בזה או על ידי שיפור מאפיינים במוצר או על ידי תהליכי הייצור- כאן מדובר על אוקיינוס אדום – כלומר זירת השוק קיימת וידועה גבולותיה ברורים והמתחרים מנסים לגבור אחד על השני באמצעות תפיסת נתחי שוק נוספים, אלא שכאשר השוק נעשה רווי- מתח הרווחים הולך וקטן והים הולך ונצבע אדום (ומכאן השם) זה בדיוק מה שקרה במדינת ישראל עם תסמונת רשתות הקפה שהשתלטו על כל חלקה פנויה בנוף הארץ ישראלי.
אסטרטגיית שיווק לבתי קפה – התאמה לנסיבות החדשות
כחלק מאסטרטגיית יחסי ציבור לעסקים קטנים ושיווק, האסטרטגיה החלופית היא כמובן אסטרטגיית האוקיינוס הכחול ובה אנו מגדירים את השוק ככזה שאינו קשור לשווקים קיימים, כך נוצרות הזדמנויות וביקוש בהן פוטנציאל הרווח גדול משמעותית מאסטרטגיית האוקינוס האדום. התחרות כאן אינה באמצעות תמחור, שיפור מאפייני המוצר או תהליכי יצור כי אם יצירת משהו אחר, שונה בצורה מוחלטת מהמוצרים הקיימים הידועים לנו.
כך למשל מתרחש התבליך שעובר על בתי הקפה ייחודיים. למשל בתי הקפה הממוקמים בתוך הפארקים (גן-קפה) אלו המוגדרים כטבעוניים חלוטין ועוד כהנה וכהנה המצאות ושילובים כיד הדמיון השרויה עלינו. אפשר לומר שאת הבוסט העיקרי לתופעה נתנה רשת בנדיקט אשר נפתחה בשנת 2006 ונתנה לתושבי תל אביב בתחילה ולאחר מכן לכל רחבי הארץ , חוויה שונה לחללוטין ממה שהורגלו אליה לפני זה. האתוס הישראלי הרי נשען על ארוחת בוקר דלילה, של קפה לחם וממרח ריבה- למעזים היה אפשר צלהוסיף כף קוטג' ואולי ביצה והנה באה רשת בנדיקט וטרפה (תרתי משמע) את הכליים. מעתה אפשר היה לאכול ארוחות בוקר עשירות ואפילו מופרכות במגוון סגנונות ויותר מזה לאורך כל שעות היממה, בנדיקט היא העובדה איך שיוקו נכון מצליח להטמיע את תאוריית האוקיינוס הכחול במימיו הרווין מדם של שוק בתי הקפה בישראל.