כאשר מדברים על יחסי ציבור בעידן המודרני מדברים על מכלול של שדברים שמלווים את האדם, הן בזרם התודעתי והן בתת ההכרה שלו בכל אחת משעות היום יום, ברבדים שונים ובמציאות משתנה. ניסיון להכליל במשפט אחד את המילה יח"צ יידון מראש לכישלון, ולכן ננסה לפרוט את המונח יחסי ציבור למכלולים שונים.
יח"צ – ממתי?
יחסי הציבור – Public relations – לא הומצאו היום, כמובן. מדובר במושג שקרנו עלה במהלך המאה ה-19 בד בבד עם עלייתם של הפרסומאים השונים. צריך לזכור כי שיווק היה מאז ומעולם אחד מאבני הבסיס של הכלכלה, הסחר והמכר של מוצרי חליפין בשווקים. בזמנים עברו היה הניסיון הראשון להוציא לפועל סוג כלשהו של שיווק ובאוצו סוג כמובן לא נפקד מקומם של היח"צ. אם לפשט את המונח, גם המוכר בשוק כשהוא מנסה למכור את סחורתו ולו הפשוטה ביותר מלמד עליה יחסי ציבור, כלומר מנסה לתת לך הלקוח את ההרגשה שהמוצר שלו הוא הטוב, הזול והיעיל ביותר עבורך – אם תרצו יח"צ בשלוש מילות מפתח.
יח"צ בעולם המודרני
מה זה בעצם אומר, יח"צ בעולם המודרני? ובכן, יחסי ציבור – מגוון של פעולות ישירות ובלתי ישירות שנעשים למען מטרה כלשהי האמורה להיטיב עם הגוף נשוא היח"צ. את המשפט המסורבל הזה כדאי לבאר: הרוב המוחלט של העסקים רוצים, כמובן, להגדיל את המכירות. כיצד עושים זאת? בדיוק כאן נכנסים אנשי יחסי הציבור לפעולה ובמגוון של דרכים מעלים על נס את פעולה של אותה חברה, ייחודו של אותו מוצר או סתם מיתוגו של אדם הנושא תפקיד מפתח בחברה והכל על מנת להגביר את החשיפה למותג ולהעלות אותה.
בסופו של דבר אנחנו מוצפים בשפע בלתי נדלה של אמצעים שמנסים לתפוס לנו את העין בכל מקוטם בו אנו נמצאים, החל ממכשיר הטלפון שלנו שמשדר פרסומות ללא הפסקה, דרך מכשיר הרדיו, עבור בשלטי הפרסומות כאשר אנחנו נוסעים במכוניות וכלה אפילו בפרטי הלבוש אותם אנו רואים ברחוב ושעליהם פרסומות מסוגים שונים. הכל נעשה על מנת לגרות את הצרכן ולגרום לו לרכוש את המוצר.
מה הופך יחצ"ן מסביר לטוב?
אנשי היח"צ הולכים צעד אחד קדימה ובמגוון דרכים – חלקן פורמליות לחלוטין (כמו כתבה בעיתון, ראיון ברדיו או סינק בטלוויזיה), וחלקן שלקוחות מעולם הגרילה התקשורתי מנסים גם הם לתפוס את תשומת ליבו של הצרכן ולקדם את המוצר. צריך להבין כמובן בין אנשי הפרסום ובין אנשי היחצ, בעוד אנשי הפרסום משתמשים במודעות הפרסום על מנת להעביר מסר פרסומי הרי אנשי היחצ משתמשים בצורה אקטיבית בחלק העיתונאי של אמצעי התקשורת על מנת להעביר, את אותו מסר – או מסר אחר לצרכן.
כמובן שבעולם היח"צ יש עוד תת ז'אנרים רבים ועשירים כמו עולמות המיתוג למינהם, עולם של ניהול משברים, הקשרים עם העיתונאים וגם כמו שאמרנו קודם יחסי הציבור שנעשים תוך עבודת גרילה , מאחורי הקלעים – אולם בסופו של דבר לכל אותם פעולות יש כאמור מטרה אחת בלבד- להגביר את החשיפה לצרכן הסופי.