יועץ תקשורת – מהי ההתמחות שלו והאם הוא יותר מסתם יחצ"ן?

ייעוץ תקשורת

ניווט מהיר במאמר

על תקשורת ויחסי ציבור וההבדל המהותי בין יועץ תקשורת לחיצ"ן

יחסי הציבור – pr – קיימים כבר מאז תקופת המקרא, מאז המיצגים המפוארים של ביקוע ים סוף, דרך תיבת נח ועד מעמד הר סיני – האמרה "עשית ולא פרסמת- משמע לא עשית" מקבלת משנה תוקף. הסבר קצר: הרמתם איזשהו מהלך – בין אם תקשורתי המצריך יועץ תקשורת ובין אם לאו- לא היה דיווח על המהלך ולו גם בקבוצת הווטאספ השכונתית. מבחינת הלקוח וגם מבחינת העולם בו אנו חיים- מדובר כאילו לא עשיתם כלום.

עכשיו, לפעמים אין רע בזה, אם האסטרטגיה של אותו לקוח היא להישאר מתחת לרדאר (ראו בהמשך) יכול להיות שדווקא חוסר הפרסום לאותו מהלך יהיה לזכותו ולא בעוכריו. כשמדובר על תקשורת ויחסי ציבור, כמובן שהיום, עם התפתחות אמצעי התקשורת ובעיר המדיות החברתיות השונות, להיות יחצ"ן היום הוא דבר הרבה מעבר למה שהיה בשנות ה-80 וה-90. אם פעם יחצ"ן קלאסי היה אמון רק על להכניס כתבות לעיתון, אייטמים לטלוויזיה או סינק לרדיו הרי היום עבודתו של יועץ תקשורת קשה פי כמה, הוא אמון לא רק על יחסי הציבור של בית העסק או העמותה אלא גם על בניית אסטרטגיה, כזו שבבוא היום תסייע ללקוח להגיע ליעדו.

ייעוץ תקשורת לבניית אסטרטגיה

כשאנחנו מדברים על בניית אסטרטגיה יש עוד שני אלמנטים חשובים במשוואה: מהי המטרה של אותו מהלך וכמובן מי קהל היעד, רק אבחנה ברורה ומחלטת של שני פרמטרים אלו יכולים לקדם את הנוסחא לניצחון של אותו מהלך תקשורתי וקידום הלקוח בזירה.

למה הדבר דומה? ייעוץ תקשורת

לעסק שמודד את חברת יחסי הציבור שלו לפי כמות האייטמים שהיא מביאה לו בחודש, מדובר בספירה שגויה, ראשית אין אפשרות להשוות בין אייטם למשנהו, מכיוון שאנחנו לא עובדים במדע מדויק, הרי לכל אייטם יש ערך בפני עצמו ואי אפשר לכמת אותו בטח לו בהשוואה לאייטם אחר. שנית, הכל כמובן תלוי מטרה של אותו גוף ששכר את שירותי המשרד.

למשל – גוף אשר רוצה להישאר מתחת לרדאר לבטח לא ירצה אייטמים מובילים בעיתונות או באמצעי תקשורת אחרים אלא רק להיות מוזכר כבדרך אגב בסוגים שונים של אייטמים. צריך גם לזכור שהעולם היום המשופע ברשתות חברתיות שינה את פניו ללא היכר, וכפי שהוסבר בהתחלה, להיות יועץ תקשורת ולעסוק בנושא ייעוץ תקשורת אין משמעו דווקא הכנסת אייטמים לאמצעי התקשורת כי אם ניהול האסטרטגיה התקשורתית הכוללת, או אם תרצו הסינרגיה בין עולם הניו מדיה ובין העולם התקשורתי. כך למשל לעתים עדיף להתחיל מהלך תקשורתי בפוסט ויראלי שיתפוס את העין וישותף מספר גדול של פעמים ורק לאחר מכן להתחיל להיכנס לאמצעי התקשורת השונים.

יועצי תקשורת מובילים – לא רק יחסי ציבור

צריך לזכור גם שעבודת יועץ התקשורת אינה מוגבלת רק לעשות יחסי ציבור לעסק אלא במקרים רבים גם לטפל לאותו עסק או חברה בזמנים של משברים תקשורתיים ואלו – ראו עניין הפוסטים הויראלים מקודם – הם דבר תדיר בעולמנו. מדובר בתורה בפני עצמה כאשר אבן הבסיס של אותה תורה טמון במשפט: אתה לעולם לא יודע איך תצא ממשבר שאליו נכנסת. רבים טוענים כי המשבר הוא כר פורה דווקא להתעצמות העסק ולמיצוי פוטנציאל – אלא שמדובר בדבר שגוי מהבסיס. האמת הפשוטה היא כי כאשר יש משבר, צריך לצלוח אותה במהירות המרבית ועם מינימום נפגעים לכוחותינו, ניצול הזדמנויות מהמשבר- ובכן זה כבר עניין לספרי מדע בדיוני.

 

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Email

מאמרים נוספים שיעניינו אותך