אחת מסיסמאות הפרסומת המפורסמות ביותר בעולם היא של חברת אוויס שהגתה לפני 50 שנה (בתחילת שנות ה-60 ליתר דיוק) את צירוף המילים: we try harder.
מאז ועד היום לא שינתה אוויס את המיתוג העסקי החכם הזה שמדבר בעצתם אל נימי נפשו של כל אדם באשר הוא, שהרי מי לא רוצה להזדהות עם ערכי מוצר שאומר לך שהוא עובד קשה יותר. קשה יותר ממי או ממה, זה כמעט הגאונות של אותה סיסמת פרסומות- גאונות שצרופה בעובדה שכל אחד לוקח את הסיסמא הזו למקום בו הוא רוצה. אז מהו בעצם מיתוג עסקי?
מיתוג עסקי – ה- DNA של העסק
כאשר מדברים על מיתוג עסקי, מדברים על הדי אן איי של חברה מסוימת כלומר מה מבדיל אותה מחברות אחרות בשוק. אחד הדברים החשובים ביותר כאשר נכנסים לעובי הקורה של מיתוג עסקי הוא אסטרטגיית המיתוג- כלומר איך ובאיזה אבני דרך נשתמש כדי למתג את העסק שלך מחדש. אחד המיתוגים הטובים ביותר בשנים האחרונות בישראל היה של המועצה האזורית עמק המעיינות שנקראה לפי כן בתור המועצה האזורית עמק בית שאן. אנשי המועצה שלא רוצו להזדהות בתור האחות הקטנה של בית שאן ניסו למצוא שם אטרקטיבי שבאמת ידבר על הברנד של המועצה- זה לא היה קשה כל כך בהתחשב בעובדה שהמועצה נמצאת על מעיינות מים – וכף בעצם נולד השם עמק המעיינות -שם שהקפיץ את המועצה מבחינת מיתוג עסקי קדימה.
עבודה נוספת של משרד יחסי ציבור ומיתוג של מועצה ששינתה את שמה, הוא של המועצה האזורית עמק לוד לשעבר- גם פה החליטו במועצה שהזיהוי עם לוד פחות עוזר למועצה וכדאי לחשוב על שם אחר- כאן כבר נתנו לאנשי המועצה לבחור בעצמם את השם- וכך נולד השם שדות דן – ללא ספק משב רוח חיובי באסטרטגיית המיתוג של המועצה.
מיתוג אסטרטגי – התאמה לשינויים
מיתוג אסטרטגי הוא דבר קריטי לקיומו של כל עסק ועסק- ומה שחשוב כמובן הוא לנער את האבק בכל מספר שנים להתאים את עצמך לתזוזות שקיימות בשוק ובעיקר לרעננן את המותג וערכיו. כך למשל, מי היה מדבר עם יועץ אסטרטגי לפני 10 שנים על אינסטגרם ותרבות התמונות ברשתות החברתיות, או לני עשרים שנה על פייסבוק וקהילות, כך העולם שמסביבנו משתנה במהירות גדול מאוד ועלינו להתאים את עצמינו לשינויים – וכאן כמובן חשוב מאוד לא לעשות טעויות.
אחד מניסיונות המיתוג המפורסמים ביותר בישראל היה של מע"צ. מע"צ אותה חברה שכולנו מכירים שאחראית על שיפוץ וסלילת הכבישים במדינה "נהנתה" מתדמית ארכאית ולא ממש זוהרת, הניסיון למיתוג שלה שעבר כמה תהליכים בדרך הגיע לבסוף אל השם נתיבי ישראל, אלא שהשם לא ממש תפס בשלב ראשון – אולי כעדות לחוזקה של מע"צ שהתקבעה ברבות השנים – רק לאחר שנים התקבע סוף סוף השם נתיבי ישראל- החברה הלאומית לשתיות בדרכים – מה שהוכיח שאסטרטגיית מיתוג חשובה במיוחד גם בשלב של הכנסת המותג לחיינו.